Over de nieuwe media wordt niet enkel lof gezaaid. Dit blijkt uit de talrijke, al dan niet wetenschappelijke artikels die zich over de negatieve gevolgen van het internet hebben gebogen. Met name sociale mediaplatformen als Facebook en Instagram blijken zondebok van de geestelijke neergang van de jongste generaties. U bent een cultuurpessimist, of U bent het niet.
Als we de experten mogen geloven, is het
internet alles behalve je beste vriend. Dit blijkt althans uit het ophefmakende
boek van Manfred Spitzer, hoogleraar in de Psychologie en Psychiatrie. De
lezers die louter de voordelen van het wereldwijde web onderstreepten werden na
het lezen van de ‘Digitale dimentie’ aardig teruggeschroefd en danig gewezen op de
gevaren. Naast het verwijt dat het internet de geest bedwelmd en het
verslavingen in de hand werkt, zou het tevens zorgen voor een forse slinking
van de herseninhoud. Mits alle informatie slechts een muisklik van ons
verwijderd is, leren de jongeren van vandaag niet langer onthouden, hetgeen volgens
Spitzer blijvende repercussies heeft voor het geheugen.
Andere vingers wijzen evenzeer op de niet
zo vrolijke kant van het internet, dit voornamelijk richting de sociale media.
Al snel krijgen gebruikers de stempel asociaal, wereldvreemd en sensatiegericht
te zijn. Ze zijn bovendien narcist en hebben lak aan de privacy regels. Men kan zich
afvragen waarom mensen er zich überhaupt nog mee bezig houden, temeer omdat uit
verscheidene onderzoeken is gebleken dat sociale mediagebruikers er niet
gelukkiger op worden. Integendeel, het gadeslaan van het Facebookprofiel zou
diens gebruiker met een wrange nasmaak en een verminderd zelfvertrouwen
achterlaten. Dit blijkt althans uit het boek van Koen Damhuis, die Facebook
omschrijft als “de grootste
kroeg ter wereld met een wapenwedloop van succes, geluk en amusement”. De
jonge socioloog schetst Facebook als de ultieme ‘Frenemy’ waarbij ons zelfvertrouwen enerzijds wordt
gevleid door een blik op de talrijke vriendschappen, de vele likes en de volle
evenementenagenda. Tezelfdertijd houdt het een spiegel voor van al datgene dat
we niet bereiken, niet hebben en niet meemaken. Er ontstaat een heuse kijk- en
vergelijkcultuur waarbij we de rol van de onzekere narcist op ons nemen,
die steeds zijn beste beentje voor zet maar tevens geconfronteerd wordt met de
gelukspropaganda van anderen. Doordat we zorgvuldig geselecteerde foto’s onder
ogen krijgen zien we slechts een flauwe afspiegeling van het ware verhaal, al
geloven we daadwerkelijk dat de anderen een intenser en interessanter leven
leiden. De in scene zetting van het dagelijkse leven geeft aanleiding tot wat
Damhuis de “survival of the
hippest” noemt en leidt ertoe
dat we onszelf zien als een eiland van de middelmaat in een zee vol geluk,
authenticiteit en excellence. Of daar het te pletter vergelijken leidt tot de hedendaagse pijn van het zijn.
Analoge bevindingen werden gevonden in
ietwat wetenschappelijkere publicaties, vermits deze zich in voortschrijdende mate hebben
toegelegd op de sociale media ten gevolge van diens stijgende populariteit. Zo
kwamen Chou en Edge (2012) eveneens tot de conclusie dat Facebook de perceptie ten
opzichte van anderen beïnvloedt. Ze concludeerden dat de sociale mediagebruiker andermans leven als gelukkiger en interessanter omschrijft, gebaseerd op de presentatie van hun mediaprofiel. Ook het onderzoek van
Blachnio, Przepiórka en Rudnicka (2013) wees deze richting uit.
Toch is een beetje scepticisme niet uit
den boze. Is het wel correct te stellen dat Facebook aan het zelfvertrouwen van jongeren knabbelt door de kijk- en vergelijkcultuur? Is Facebook niet veeleer een venster op de wereld waarbij de jongeren die afgunst voelen op het digitale net ook diegenen zijn die anderen de kleren van het lijf gapen in de virtualiteitsloze wereld? Vicky Franssen, psychologe en onderzoekster, stelt alvast van wel. Volgens haar bevindt de "survival of the hippest" zich ook op de straten en betreft het hier louter een kwestie van zelfvertrouwen die zich vertaald op het net.
Of wat was er eerst, de kip of het ei?
Of wat was er eerst, de kip of het ei?
Meer weten?: MNM: interview met Koen Damhuis
___________________________________________________________________________
Bronnen:
Artikels en websites:
Wetenschappelijke werken:
___________________________________________________________________________
Bronnen:
Artikels en websites:
- http://www.veto.be/jg39/veto3923/socioloog-koen-damhuis-facebook-is-een-wapenwedloop-van-status-en-succes
- http://www.dailymail.co.uk/news/article-2088074/Facebook-makes-sad-Pictures-make-people-jealous-other.html
- http://www.slate.com/articles/technology/technology/2013/07/instagram_and_self_esteem_why_the_photo_sharing_network_is_even_more_depressing.html
- http://bicc.thomasmore.be/files/files/artikels/201301_ProfielPartena_artikelfacebookSmeetsHellen.pdf
- http://www.deredactie.be/cm/1.1265868?view=popupPlayer
Wetenschappelijke werken:
- Chou, H.T.G., & Edge, N. (2012). "They Are Happier and Having Better Lives than I Am": The Impact of Using Facebook on Perceptions of Others' Lives. Cyberpsychology Behavior And Social Networking, 15(2), 117-121
- Blachnio, A., Prazpiórka, A., & Rudnicka, P. (2013). Pshycological Determinants of Using Facebook: A Research Review, 29(11), 775-787
Geen opmerkingen:
Een reactie posten